NFÜ

Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Ez az oldal Európai Uniós támogatás igénybevételével készült.Pályázatról

MAG Zrt.

Magyar Gazdaságfejlesztési Központ Ez az oldal Európai Uniós támogatás igénybevételével készült.
Gyakran Ismételt kérdések
Biyo.hu Vitaminok C-vitamin

C-vitamin

Aszkorbinsav: a hexuronsav laktonja. Vízben jól oldódó, erősen redukáló vegyület. Képlete: C6H8O6. Teljesen eloxidált formájában elveszti vitaminhatását. Az aszkorbinsav a sejtek biokémiai folyamataiban mint hidrogén-donor vesz részt, ez adja meg elsőrendű biológiai jelentőségét. 85%-a szívódik fel. Elősegíti a vasfelszívódását a bélrendszerből. Az aszkorbinsavat számos állatfaj szintetizálja, ugyanakkor az ember nem képes erre. 

A környezeti stresszhatások, a dohányzás, egyes gyógyszerek, (például orális fogamzásgátlók), lázas állapot, műtéti beavatkozások növelik a szükséges adag mértékét. A C-vitaminnal jól ellátott anya tejének aszkorbinsav-tartalma 30…55 ml/l. 

Szent-Györgyi Albert biokémikus az 1930-as években izolálta a C-vitamint (C6H8O6), munkásságát 1937-ben orvosi és élettani Nobel-díjjalismerték el.

A hivatalos álláspont szerint egészséges ember napi C-vitamin szükségletét a helyesen összeállított és jó konyhatechnikával elkészített ételekkel még a tél végi és tavaszi hónapokban is fedezni lehet.

Aszkorbinsavban gazdag zöldség- és főzelékfélék: a zöldpaprika, paradicsom, burgonya, fejes saláta, és a káposztafélék (káposzta, brokkoli, kelbimbó, karfiol), friss gyümölcsök (elsősorban áfonya,som, szeder, ribizli, hecsedli vagyis a csipkebogyó, narancs, citrom, grapefruit), télen ezek, vagy az ezekből úgynevezett „hideg” eljárással készült teák, szörpök, gyümölcsborokfogyasztását kell szorgalmazni. A zöldségféléket lehetőleg nyersen, salátának elkészítve, vagy pároltan célszerű fogyasztani. A hosszú áztatás, főzés, párolás, fagyasztás, kiolvasztás vagy a főzővíz kiöntése jelentős aszkorbinsav-veszteséget okoz, de kerülni kell a fémedények (ezüst, réz, alumínium, vas; kivétel az arany) használatát és az ételek ismételt felmelegítését is.

Az C-vitamin (aszkorbinsav formában) jellemző mennyisége 100 g élelmiszerben:

  • § gabonafélék, hüvelyesek és őrleményeik, kenyerek, péksütemények, száraztészták: 0–1 mg
  • § zöldség, gyümölcs: 5–400 mg
  • § vaj, margarinféleségek, zsír, olaj, szalonna: 0 mg
  • § húsok, húsipari termékek, máj, szív, vese: 0–30 mg
  • § halak: 0 mg
  • § tej: 0–5 mg
  • § tojás: 0 mg

A napi szükséglet minimuma 45–80 mg/nap körül van. Ajánlott mennyisége hivatalosan 60–90 mg, de erről viták a mai napig folynak. Több orvos szerint is érdemes túllépni az ajánlott bevitelt, akár 750 mg-ig, azonban efölött megnő a vesekő vagy a magas húgysavszint kialakulásának kockázata. Bár gyakran javallott (részben Linnus Pauling munkáinak eredményeként) megfázás esetén nagyobb adagok bevétele és anekdoták igen gyors gyógyulásról számolnak be, a megbízható kutatások azt mutatják, hogy a megemelt dózisok hatása teljesen bizonytalan, és gyakran nincs több hatásuk, mint a placebónak.

Egyes vélemények szerint a túladagolás (bár a felesleg a vizelettel távozik) elsavanyítja a vizeletet, illetve megnövelheti a húgykő, pl. a vesekőkialakulásának esélyét és hasmenést is okozhat. A fölösleges C-vitamin oxálsav formájában ürül ki a szervezetből, ami alkotóeleme az egyik fajta húgykőnek.

Nagy mennyiségű adagja a B12-vitamin felszívódását megnehezíti.




Statisztika

Members : 1
Content : 294
Content View Hits : 207990

Bejelentkezés



Látogatók

We have 669 guests online
Website Security Test