NFÜ

Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Ez az oldal Európai Uniós támogatás igénybevételével készült.Pályázatról

MAG Zrt.

Magyar Gazdaságfejlesztési Központ Ez az oldal Európai Uniós támogatás igénybevételével készült.
Gyakran Ismételt kérdések
Biyo.hu Hírek Még mindig növekedést várnak az étrend-kiegészítők piacán

Még mindig növekedést várnak az étrend-kiegészítők piacán

Aktuális - Még mindig növekedést várnak az étrend-kiegészítők piacán - Kulcsfontosságú az edukáció

Az étrend-kiegészítők szegmense nő, de a gyártóknak és a forgalmazóknak abba az irányba kellene terelniük a piacot, hogy a megbízható, jó minőségű, stabil készítmények kereslete lendüljön túlsúlyba a kétes eredetű, nem megbízható termékekkel szemben.

Egyszer megpróbáltuk összeszámolni, hány tényező hat a turizmusra. Kétszáznál abbahagytuk, pedig közel sem értünk a végére – mesélte évekkel ezelőtt egy interjújában a Magyar Turizmus Zrt. akkori vezérigazgatója. Az étrend-kiegészítők piacát befolyásoló tényezőkből nincs ilyen sok, de ha számba vesszük őket, kiderül, hogy van közöttük egy-két meglepő. A szezonalitás még talán az embernek eszébe jutna, az viszont meglepő, hogy a divathullámoknak ilyen nagy a szerepük.

Vitaminoktól potencianövelőkig 

Kezdetben a termékek döntő hányada vitaminokat, ásványi anyagokat vagy néhány élelmiszer-eredetű egyéb komponenst tartalmazott. Később egyre gyakrabban jelentek meg a növényi összetevők, mára a termékek 80–90 százaléka nem csak vitaminokat, illetve ásványi anyagokat tartalmaz – kezdi felvázolni az étrend-kiegészítők típusait Dr. Lugasi Andrea, az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet (OÉTI) főigazgató-helyettese. Két évvel ezelőtt nagyon sok olyan terméket jelentettek be, melyek a testtömeg csökkentésben játszhatnak szerepet, és megnőtt a nőknek mellnövekedést ígérő készítmények aránya.

Az elmúlt időszak slágertermékei egyértelműen a potencianövelésre ajánlott termékek. 2004-ben és 2005-ben még nem volt a piacon ilyen jellegű termék, a 2010. október végi adatok szerint viszont a számuk elérte a negyvenet. És mivel ezeket az adatokat az OÉTI a termékekben előforduló összetevők, a termék neve, illetve a termék címkéjén megjelenő speciális figyelmeztető szövegek alapján becsülte meg, elképzelhető, hogy ennél több termékkel is számolni kell. Több szakértő említette, hogy a másik jelentős hullám tavaly a lúgosító termékek megjelenése volt.

Felpörgetett érdeklődés 

A karácsonyt megelőző időszakban szinte mindig jelentősen megnő a naponta bejelentett termékek száma. Az idén is így van ez, sőt most kifejezetten a felpörgetett érdeklődés jellemző. „Ebben az évben már a nyár vége óta tapasztaljuk a rendkívüli növekedést. Gyakorlatilag naponta elérjük a 15–20 bejelentést, a rekord 160 termék volt egy nap alatt” – mondja Dr. Lugasi Andrea.

Dr. Bérci István, a Magyar Étrend-kiegészítő Gyártók és Forgalmazók Egyesületének (MÉKISZ) elnöke, a BiYo-Product Kft. ügyvezető igazgatója szerint a tavaszi és téli hónapokban mindig több vitamin fogy, mint nyáron: általában elmondható, hogy erre az időszakra esik a forgalom körülbelül 60 százaléka. Ekkor az étrend-kiegészítők szinte a napi bevásárlás részét képezik.

Burján Andrea, a Béres Gyógyszergyár Zrt. stratégiai marketing-vezetője a szezonalitás hatását vázolva ehhez azt teszi hozzá, hogy az őszi-téli megfázásos időszakban jellemző immunerősítést követően tavasszal a nyári felkészülés kerül a fókuszba, így a szezonhoz igazodva általában élénkülés figyelhető meg, például a fogyókúrás szerek forgalmában.

Ezek mellett az aktuális események is befolyásolják a piacot. Burján Andrea azt mondja, hogy a tavalyi a válság mellett a H1N1 influenza elleni védekezés is hatással volt az étrend-kiegészítők forgalmára.

Egyes készítmények esetében a szezonalitás kevésbé jellemző. Burján Andrea többek között a magnézium-, vas- és Omega-3 készítményeket, vagy egyes speciális célcsoportokat célzó étrend-kiegészítőket, például a terhes anyáknak szánt multivitaminokat, vagy a cukorbetegeket megcélzó speciális készítményeket említi. Dr. Bérci István pedig úgy látja, a vitamin- és ásványianyag-tartalmú készítmények és az ízületi problémákra ajánlott, porcregeneráló szerek mindig kelendőek.

A válság hatása nem egyértelmű 

A válság hatásának felmérése már egy kicsit ellentmondásosabb. Dr. Lugasi Andrea a bejelentett termékek száma alapján azt mondja, hogy az étrend-kiegészítők gyártásával, és még inkább a forgalmazásával foglalkozó cégek aktivitását nem befolyásolta a válság. Egyetért ezzel Dr. Bérci István is, aki szerint ez több okra vezethető vissza. Egyrészt az emberek nem merik kockáztatni, hogy betegség miatt elveszítsék munkahelyüket, másrészt, ha egy mód van rá, nem mennek orvoshoz, hanem a drogériákban és patikákban kapható vitaminokat, illetve gyógynövény-készítményeket vásárolják meg. Az egészséges életmódra törekvés is ezt a piacot erősíti, és az is segít, hogy az internet és különböző magazinok jóvoltából egyre több információhoz jut a fogyasztó az étrend-kiegészítőkkel kapcsolatban.

Mindezekből következően a BiYo-Product Kft.-nél a forgalom növekedéséről számoltak be. Burján Andrea szerint az egészséges életmód mellett az egészségtudatosság erősödése is szükséges az étrend-kiegészítők forgalmának növekedéséhez.

Innováció nincs… 

Azzal kapcsolatban is eltérnek a vélemények, mennyire jellemző az innováció az étrend-kiegészítők piacára, bár a válasz valószínűleg azon is múlik, mit nevezünk innovációnak. Mint Dr. Lugasi Andrea elmondta, az OÉTI a termékek összetételében nem igazán tud különösebb innovációt tetten érni, az új csomagolást pedig nem mindig látják, pedig ezt be kellene jelenteni náluk, ha a csomagolóanyag változik.

Dr. Bérci István szerint az eredeti „innováció”, ami mögött valamilyen új típusú hatóanyag kifejlesztésének vagy eredeti gyártási eljárás megvalósításának kellene állnia, nem igazán jellemző az iparágra. Összetételükben és indikációjukban nagyon hasonlóak a készítmények, ahogyan Dr. Bérci István röviden összefoglalja, mindenki „ugyanabból a kottából játszik”.

Ennek ellenére nagy különbségek vannak az egyes cégek által gyártott termékek között, ugyanis a gyártó oldal technológiai szintje eléggé heterogén, a minőségbiztosításról nem is beszélve. A BiYo-Product Kft. például az étrend-kiegészítő-gyártók között elsőként vezette be az ISO 22000-es rendszert, és folyamatosan fejleszt és készít új termékeket és termékcsaládokat. Jelenlegi legújabb fejlesztése a „HEIM PÁL” étrend-kiegészítő termékcsalád, amely mostanában került a piacra és prémium kategóriás étrend-kiegészítő termékeket tartalmaz.

…vagy mégis van? 

Burján Andrea úgy véli, az étrend-kiegészítők piacán az innováció több formában jelenhet meg. A termékkommunikáció részét képezheti a csomagolás, a termékdesign megújítása vagy újfajta eladásösztönző eszköz alkalmazása, vagy innovációt jelenthet például egy új termékforma vagy új összetétel bevezetése. Azt ő is hangsúlyozza, hogy az étrend-kiegészítők esetében az összetétellel, az egészségre vonatkozó állítással kapcsolatos innováció lehetőségeit az európai uniós előírások határozzák meg és bizonyos esetekben költséges vizsgálatok szükségesek az újítások alátámasztására.

„A Béres Gyógyszergyár Zrt.-nél nyomon követjük a nemzetközi tudományos kutatások eredményeit, tendenciáit, illetve a nemzetközi étrend-kiegészítő piacok alakulását, emellett természetesen a saját tapasztalatainkra is alapozva törekszünk a termékportfóliónk folyamatos megújítására, új, innovatív termékek bevezetésére. Úgy látjuk, mindez hozzájárul piacvezető szerepünk fenntartásához. Az idei szezon újdonsága volt az Actival Kid Omega-3 vitaminokkal dúsított lágyzselatin-kapszula és a gyerekeknek szánt C-vitamin, valamint kalcium rágótablettáink is pozitív fogadtatásra találtak” – teszi hozzá.

Növekszik a piac 

Az étrend-kiegészítők előtt az összes megkérdezett szerint szép jövő áll. Dr. Lugasi Andrea úgy véli, az étrend-kiegészítők fogyasztása növekedni fog a jövőben, még akkor is, ha számos olyan hatóanyag van, amelyek kedvező élettani hatásával kapcsolatosan semmiféle tudományos bizonyíték nem áll rendelkezésre, sőt azt sem lehet kizárni, hogy esetenként még kedvezőtlenül is befolyásolhatják a fogyasztók egészségi állapotát. Ezért nagyon fontos a fogyasztóknak odafigyelniük arra, hogy melyik gyártó termékét választják – teszi hozzá Burján Andrea.

A forgalom növekedésével kapcsolatban egyetért vele Dr. Bérci István is, aki a következő számokkal támasztja alá érveit: a mai magyar átlagfogyasztás becslése szerint körülbelül 3000–3500 forint/fő, ami 2 doboz átlagos árú készítmény megvásárlására elegendő, tehát mondjuk, hogy 2 havi adag. Ez azt jelenti, hogy a fogyasztás növekedésének megvannak a jövőbeli esélyei. Biztos benne, hogy a piac tartani fogja az évi 10–15 százalékos növekedési ütemet, és reméli, hogy egyre több jó minőségű, ellenőrzött forrásból származó készítmény lesz a piacon.

Béres Egészség Hungarikum

A kelet-európai étrend-kiegészítő piacok mérete Burján Andrea információi szerint is elmarad a nyugat-európai étrend-kiegészítő piacok méretétől. A lehetséges növekedés egyik fontos tényezője szerinte mindenképpen a fogyasztók egészségtudatossága. A vállalat többek között ezért is indította útjára a Béres Egészség Hungarikum programját, hogy ezzel is segítse a magyarok egészségtudatosságának fejlesztését. „Az edukáció költséges feladat, de mindenképp elengedhetetlen a szegmens jövőbeli növekedéséhez” – mondja a stratégiai marketingvezető. – „A Béres Gyógyszergyár Zrt.-nél emellett nagy hangsúlyt fektetünk a fogyasztók megfelelő tájékoztatására, a termékek magas minőségének biztosítására és a tudományos megalapozottságra, hiszen csak ez vezethet hosszú távon a fogyasztók bizalmának elnyeréséhez és fenntartásához” – mondja.

A növekedés ígérete ellenére azonban „itt sem minden fenékig tejföl”. Az uniós harmonizációval együtt az utóbbi évek során folyamatosan változott a szabályozás, és a jövőben is további változások várhatóak, melyekkel a vevőnek és az eladónak sem könnyű lépést tartani.

Vámos Éva

Keretes:

Az étrend-kiegészítők számokban

Az ezzel foglalkozó rendelet meghatározása szerint étrend-kiegészítő a hagyományos étrend kiegészítését szolgáló olyan élelmiszer, amely koncentrált formában tartalmaz tápanyagokat vagy egyéb táplálkozási vagy élettani hatással rendelkező anyagokat. Mint az OÉTI-nél megtudtuk, 2009-ben 1751 étrend-kiegészítőt jelentettek be, ami 30 százalékos növekedést jelent a 2008. évi 1345-höz képest.

2008-ban a bejelentett termékek mintegy 22–25 százaléka volt hazai előállítású, 2009-ben már csak 17 százaléka. Ez az adott évben piacra helyezni kívánt új termékek számát jelenti, forgalmazási adatokkal az OÉTI nem rendelkezik. Míg 2008-ban 225 cég jelentett be termékeket, 2009-ben 272 cég jelent meg a nyilvántartásban, 2010. október végéig pedig szintén 270 körüli volt a bejelentő cégek száma.

Összesen 650 és 700 közé tehető azon cégek száma, melyek 2004 óta étrend-kiegészítők gyártásával, vagy forgalmazásával foglalkoztak. Vannak köztük olyanok, melyek tevékenysége egy-két termékre korlátozódik, a legtöbb terméket bejelentő cégek – egyik sem hazai gyártó, hanem „csak” forgalmazó – egyenként mintegy 200–230 terméket helyeztek a hazai piacra.

Keretes:

Progresszív Trendfigyelő

Az egészséges életmódra törekvés is ezt a piacot erősíti, és az is segít, hogy az internet és különböző magazinok jóvoltából egyre több információhoz jut a fogyasztó. Az étrend-kiegészítők esetében nagyon fontos szerepe van a szájhagyománynak is.

Dr. Bérci István, BiYo-Product Kft., MÉKISZ

Az étrend-kiegészítők esetében az összetétellel és az egészségre vonatkozó állítással kapcsolatos innováció lehetőségeit az európai uniós előírások határozzák meg.

Burján Andrea, Béres Gyógyszergyár Zrt.

Nyár vége óta rendkívüli növekedést tapasztalunk. Naponta elérjük a 15–20 bejelentést, a rekord 160 termék volt egy nap alatt.

Dr. Lugasi Andrea, OÉTI

Statisztika

Members : 1
Content : 294
Content View Hits : 207992

Bejelentkezés



Látogatók

We have 717 guests online
Website Security Test